Eelt verwijderen; 10 tips om je voeten eeltvrij te maken en te houden!

Eelt verwijderen; 10 tips om je voeten eeltvrij te maken en te houden!

minuten lezen
Met deze 10 tips weet je hoe je het beste eelt van je voeten kunt verwijderen en hoe je kunt voorkomen dat het terug komt.
door Susanne Moesker

Eelt; een veel voorkomend voetprobleem.

Inhoudsopgave

    1. Wat is eelt?
    2. Hardnekkig eelt
    3. Wat kun je doen als je last hebt van overtollig eelt?
    4. 5 tips om eelt te verwijderen
    5. 5 tips om eelt te voorkomen

Wat is eelt? 

Eelt is een natuurlijke beschermlaag van de huid die iedereen in meer of mindere mate heeft. Het is een  gele, witte of doorzichtige verdikking van de opperhuid (de hoornlaag), die dient ter bescherming van de huid op handen en voeten. Jonge kinderen hebben nog vrijwel geen eelt, maar naarmate we ouder worden verdikt de opperhuid op plaatsen die veel aan druk en wrijving worden bloot gesteld. Zolang de eeltlaag gelijkmatig is verdeeld en de onderliggende huid niet irriteert, spreken we van fysiologisch eelt. Dit is een normale en nuttige bescherming van de huid en hoeft niet te worden behandeld. 

Hardnekkig eelt

In sommige gevallen blijft het eelt onder invloed van druk op bepaalde plaatsen verdikken en kunnen er pijnklachten of een branderig gevoel ontstaan. Eelt is een van de meest voorkomende voetproblemen. Eelt komt niet alleen op de voetzolen voor, ook aan de voorkant, zijkant, tussen de tenen en op handen kan het voor problemen zorgen. Eelt vormt zich sneller op een droge huid en ook genetische aanleg speelt een rol. Op de voeten komt eelt vaak voor op de hielrand, aan de bovenkant van de tenen, aan de zijkant en onderkant van de grote teen en onder de bal van de voet. Er kunnen kloven ontstaan en als het eelt naar binnen groeit, krijg je last van eeltpitten (likdoorns). Bij deze blog gaan we niet verder in op de behandeling van hielkloven en likdoorns, omdat dit een specifieke aanpak vereist. 

Wat kun je doen als je last hebt van overtollig eelt?

Heb je last van eelt op je voeten of vind je de dikke gele laag huid gewoon niet mooi? Dan wil je er iets aan doen. Ga je zelf met je voeten aan de slag of zoek je liever professionele hulp. Lees hieronder onze tips hoe van overtollig eelt af kunt komen en hoe je voorkomt dat het opnieuw snel weer opbouwd.

Bekijk ook eens ons Eelt verwijder actie pakket. Hiermee heb je alles in huis om je eelt zelf te verwijderen en de opbouw van nieuwe eelt te voorkomen. 

Met de volgende tips helpen we je om overtollig eelt te verwijderen en te voorkomen dat het terug komt.

5 tips om eelt te verwijderen

  1. Tip 1 > Bezoek een (medisch) pedicure

    Misschien een inkopper, maar bij terugkerende pijnklachten en voor mensen met diabetes of reuma is het bezoeken van een professional geen overbodige luxe. Ook voor mensen zonder medische indicatie is het erg prettig, omdat er voor het verzorgen van je eigen voeten behoorlijk wat lenigheid nodig is. Een (medisch) pedicure werkt hygiënisch (nitril handschoenen) en zal met de juiste instrumenten het eelt wegsnijden en/of frezen. Dit is een pijnloze behandeling omdat eelt gevoelloze huid is en de freesmachine veelal met water gekoeld wordt.
  2. Tip 2 > Maak het eelt eerst zachter voor je het gaat verwijderen

    Wil je zelf je eelt verwijderen? Maak het eelt eerst zachter door een voetenbad te nemen (eventueel met baking soda) of het door het aanbrengen van een eeltverweker. Dit zorgt ervoor dat de huid makkelijker te verwijderen is met een puimsteen, vijl of rasp. Zorg er wel voor dat de huid weer droog is als je gaat beginnen.

  3. Tip 3 > Gebruik het juiste gereedschap

    Voor het verwijderen van dikkere lagen eelt, maakt een pedicure gebruikt van een scalpelmesje. Wij raden het af om dit zelf te doen! Je hebt hiervoor een geoefende, vaste hand nodig en kan jezelf flink verwonden als het mis gaat. Met een puimsteen, eeltschaaf, rasp of voetvijl, kun je veel geleidelijker te werk gaan.
  4. Tip 4 > Zorg voor een goede houding

    Je voeten zijn niet het makkelijkste deel van het lichaam om zelf te verzorgen. Enige lenigheid is er wel voor nodig. Zorg ervoor dat je een aangename houding aanneemt, die even vol te houden is. Bijvoorbeeld met je voet op de badrand of zittend met je voet op de knie van het andere been. Ga altijd voorzichtig te werk en zet minder druk naarmate je dichter bij de doorbloede huid komt. Probeer niet alle eelt weg te halen. Je hebt een klein laagje nodig om je voeten te beschermen!
  5. Tip 5 > Smeer je voeten in met speciale eeltzalf

    Eelt insmeren met zalf? Dit kan een hele effectieve manier zijn om harde huid te verwijderen. Er zijn verschillende crèmes op de markt die er voor zorgen dat de eeltlaag op de voeten als het ware wordt ‘los geweekt’. Deze eelt crème of eeltzalf is vaak op basis van salicylzuur of ureum en moet liefst 2x daags worden gesmeerd en moet dan enige tijd intrekken. Eventueel kan het worden afgedekt met een pleister of met sokken.

5 tips om eelt te voorkomen

  1. Tip 1 > Draag schoenen met een goede pasvorm

    Eelt is een reactie van de huid op druk en wrijving. Dit is bij de voeten natuurlijk niet te voorkomen omdat we een groot deel van de dag op onze voeten staan en schoenen dragen. Het dragen van slecht passende schoenen kan enorm bijdragen aan het ontstaan van verharde huid op de voeten. Schoenen in de juiste maat met een gevormd voetbed, zorgen voor steun en voorkomen wrijving en druk. Bij voorkeur ook meerdere paren met verschillende hakhoogtes, zodat de druk niet altijd op precies dezelfde plaats komt.
  2. Tip 2 > Hydrateer je voeten

    Het hydrateren van je voeten is een van de belangrijkste wapens in het voorkomen van eeltvorming. Een hydraterende voetcreme (vaak op basis van ureum) wordt snel door de huid opgenomen en houdt de droge huid soepel. Het is aan te raden om dit dagelijks aan te brengen op schone, droge voeten totdat de crème volledig geabsorbeerd is. Zeker bij het dragen van open schoenen, waarbij de voeten nog eerder uitdrogen, is een keer extra smeren geen overbodige luxe!
  3. Tip 3 > Eet gezond en zorg voor een gezond gewicht

    Het eten van gezonde voeding is belangrijk voor je hele lichaam, dus ook voor je voeten. Verse en gevarieerde voeding die veel goede eiwitten en gezonde oliën bevat, kan ervoor zorgen dat je huid van binnenuit gezond en gehydrateerd blijft. Afvallen bij overgewicht kan er voor zorgen dat je veel minder last van eeltvorming hebt.
  4. Tip 4 > Houd je voeten soepel met oefeningen

    Als je last hebt van arthritis, hallux valgus of stijve gewrichten dan kan eelt sneller ontstaan om die  gevoelige delen van je voet te beschermen. Het is goed om je gewrichten soepel te houden door      oefeningen te doen met je voeten. Deze oefeningen kosten weinig tijd en kun je dagelijks doen. Het verbetert de doorbloeding van de voeten. Harde huid komt minder snel voor op soepele, gezonde voeten. Denk hierbij aan de volgende oefeningen:
    1. Buig je tenen omhoog en omlaag
    2. Rondjes draaien met je voet vanuit de enkel
    3. De voetboog masseren door over een tennisbal te rollen met je voet
    4. Je voeten stevig laten masseren 
  5. Tip 5 > Schakel de hulp in van een podotherapeut

    Als eelt zeer snel weer terugkeert en pijnklachten oplevert, is een bezoek aan een podotherapeut aan te raden. Een podotherapeut kijkt goed naar het ontstaan van de klachten en de stand van de voet. Hij of zij kan als dit nodig is d.m.v. het aanmeten van therapeutische zooltjes of een orthese, eeltvorming voorkomen of verminderen. 

 

 

 

 

 

Vergelijk producten0